Lectures al Tempo Teatre

El Tempo Teatre és una companyia de teatre aficionat de Sant Jaume d’Enveja, amb més de setanta anys de trajectòria. La nit del 9 de març em van convidar a participar en un projecte d’animació a la lectura. Els agraeixo de tot cor la convidada.

Toni Villalobos

Lectures al Tempo Teatre

Per fer la sessió vaig triar tres autors catalans que han sigut trascendentals en la meva vida. El primer va ser Pere Calders (1912-1994) i vaig llegir quatre contes –Invasió subtil, Vinc per donar fe, El testament de la hiena i El millor amic– que van aparèixer l’any 1978 en un recull que porta per títol Invasió subtil i altres contes. 

Vaig començar a llegir Pere Calders a Barcelona i concretament a l’autobús que em portava a la feina. Un dia vaig agafar un dels seus llibres i quan vaig llegir la ressenya, em va sorprendre molt el que explicava. Deia que, a vegades, quan algú llegia un conte d’en Calders a l’autobús, es posava a riure  sense adonar-se’n i tothom se’l quedava mirant.  Vaig mirar al meu voltant… feia dies que estava llegint els seus contes sense ni saber el volum de les meves rialles.

Vaig enamorar-me dels contes, la ironia i el sentit de l’humor de Calders.

Per continuar amb la lectura vaig fer un canvi total de registre i vaig atacar les pàgines de Sebastià Juan Arbó (1902-1984), el gran narrador de les lletres ebrenques.

Ell va saber retratar com ningú el tarannà… la realitat del Delta. Jo el vaig començar a llegir durant els meus primers anys de viure a Barcelona, quan l’enyorança m’envaïa i la lectura d’aquests contes em retornava un món que no per llunyà era menys estimat.

Vaig llegir  Mentre es passa el riu, del recull Narracions del Delta, publicat l’any 1965.

I vaig acabar amb el poema M’han demanat que parli de la meva Europa per tal de commemorar el centenari del naixement d’un dels poetes cap dalts de la literatura catalana, Salvador Espriu. És el meu petit gra de sorra a aquest homenatge. El poema va ser escrit l’any 1959 i el que més m’agrada és la seva vigència. Avui, més de cinquanta anys després, les paraules d’Espriu són tan encertades i actuals com ho eren quan van ser pensades.

Deixa un comentari

